sâmbătă, 27 aprilie 2013

Istoria Claselor IX-XII Liceu va sare in ajutor!

Pentru toti elevii care au nevoie de ajutor la istorie si nu au posibilitatea materiala sa se duca la meditatie,acest site va poate ajuta!
Pe www.tu-tui.com veti gasii lectiile de istorie pcare le cautati si de care aveti atata nevoie,bine explicate!
Momentan,site-ul a intrat in vacanta din cauza lipsei de material,insa va reveni in cel mai scurt timp.

Pana atunci insa,va invit sa vizionati cel mai haios articol: Flocoseste-ma!



vineri, 5 aprilie 2013

Moduri si timpuri ale Verbului

A.MODURI PERSONALE sau PREDICATIVE:

1.INDICATIV : 

-prezent: cant;

-imperfect: cantam;

-perfect simplu: cantai;

-perfect compus: am cantat;

-mai mult ca perfect: cantasem;

-viitor: voi canta;

-viitor anterior: voi fi cantat.

2.Conjunctiv:

-prezent: sa cant;

-perfect: sa fi cantat.

3.Conditional-Optativ: 

-prezent: as canta;

-perfect: as fi cantat.

4.Imperativ - au forma doar pentru persoana a II-a singular si plural:

-Afirmativ: Canta! (tu) ; Cantati! (voi)

-Negativ: nu canta! (tu); Nu cantati! (voi).


5.PREZUMTIV  (exprima sensul de banuiala,de incertitudine):

-prezent: se formeaza de la viitorul verbului "a fi,, + gerunziu: voi fi afland, vei fi stiind, va fi stand;  sau in forma populara: oi fi stiind.Mai rar, se formeaza cu auxiliarul "a fi,, la conjunctiv: sa fi stiind, sau la conditional: ar fi stiind.

-perfect: se formeaza cu ajutorul auxiliarului "a fi,, la viitor, mai rar la conjunctiv sau conditional + verbul la participiu: vei fi stiut, sa fi stiut, ar fi stiut, cu sens de incertitudine.Se confunda cu viitorul anterior, cu conjunctivul perfect si cu conditionalul perfect.Sensul se stabileste in context.

B.MODURI NEPERSONALE sau NEPREDICATIVE

1.INFINITIV : 

-Prezent: a citi;

-Perfect: a fi citit.

2.GERUNZIU: citind.

3.PARTICIPIU : citit,citita,cititi,citite.

4.SUPIN : (de,pentru,spre) citit.

NUMAR si PERSOANA: 

PERSOANA: I, II, III;

NUMAR: singular si plural.


CONJUGARE: se stabileste dupa sufixul modului infinitiv:

conj. I  -- a : a lauda;

conj. a II-a --ea : a parea;

conj. a III-a -- e: a spune;

conj. a IV-a -- i sau i : a iubi, a uri.

Categorii gramaticale ale Verbului

DIATEZA: exprima relatia dintre actiune si subiect.

DIATEZA ACTIVA - actiunea este facuta  de subiectul gramatical (in nominativ) : Elevul rezolva o problema.

DIATEZA PASIVA - actiunea este suferita de subiectul gramatical, care este pasiv. Actiunea este facuta de un subiect logic,numit complement de agent, care poate fi exprimat sau nu:

Ex:  Problema                        este rezolvata                        de elev.
    subiect gramatical           verb diateza pasiva                 subiect logic,
            caz N.                                                                  complement de agent
                                                                                                  cazul Ac.


Indicativul prezent al diatezei pasive: eu sunt laudat(a),tu esti laudat(a),el este laudat,ea este laudata...

Diateza pasiva se construieste cu verbul auxiliar ,,a fi '', conjugat la modul ,timpul, persoana, numarul necesar + participiul verbului de conjugat.


DIATEZA REFLEXIVA - se construieste cu urmatoarele morfeme gramaticale:

- la persoana I si a II-a, cu pronumele personale la persoana I  si a II-a, cazul Ac. sau D.,forma neaccentuata;

- la persoana a III-a, cu pronumele reflexiv in cazul Ac. sau D.,forma neaccentuata.

Cu ACUZATIV (a se gandi): eu ma gandesc;
                                                 tu te gandesti;
                                                el se gandeste.

Cu DATIV (a-si aminti): eu imi amintesc;
                                          tu iti amintesti;
                                          el isi aminteste.


VALORILE DIATEZEI REFLEXIVE: 


a) reflexivul dinamic : a se teme, a se cai, a se codi, a se stradui, a-si bate joc, a-si inchipui.

MOD DE ANALIZA: pronumele in acuzativ sau dativ este morfem gramatical specific diatezei reflexive.Nu are functie sintactica separat.

Ex. El se mandreste cu copilul sau.


b) reflexivul impersonal : se intuneca, se desprimavareaza, se cuvine, se crede ,se presupune, se spune, se aude.

MOD DE ANALIZA: pronumele reflexiv in acuzativ este morfem gramatical specific diatezei reflexive.Nu are functie sintactica separat.

Ex. Afara se intuneca.

c) reflexivul pasiv : Ex. Cartea se citeste usor. (de cineva)
                                        Exercitiul se rezolva repede. (de cineva)

MOD DE ANALIZA : pronumele reflexiv in acuzativ este morfem gramatical specific diatezei reflexive.Nu are functie sintactica separat de verb.

d) reflexivul obiectiv : 

Cu pronume in acuzativ:
Eu ma spal.(pe mine)
Tu te speli.(pe tine)
El se spala.(pe sine)

Cu pronume in dativ:
Eu imi impun.( mie insami)
Tu iti reprosezi.(tie)
El isi spune.(lui)

MOD DE ANALIZA: 

1.Pronumele in acuzativ sau dativ au rol de morfeme gramaticale specifice diatezei reflexive.

2.Pronumele in acuzativ are functie de complement direct.

3.Pronumele in dativ are functie de complement indirect.

e) reflexiv reciproc - subiectul este la plural,sau subiect multiplu si exprima reciprocitatea actiunii.

Cu Acuzativ:
Noi ne salutam (unul pe altul)
Voi va intalniti.
Ei,el si ea se cearta.

Cu Dativ:
Noi ne spunem gandurile.(unul altuia)
El si ea isi jura credinta.
Voi va zambiti.(unul altuia)

MOD DE ANALIZA:

1.Pronumele in acuzativ si in dativ au rol de morfeme gramaticale specifice diatezei reflexive.

2.Pronumele in acuzativ are functia de complement direct.Pronumele in dativ are functia de complement indirect.

f) reflexivul posesiv - se construieste numai cu pronume in cazul dativ:

Eu imi spun parerea. (mea)
Tu iti admiri chipul.(tau)
El isi iubeste tara. (lui)

MOD DE ANALIZA: Pronumele in dativ are rol de morfem gramatical specific diatezei reflexive.Are functia de ATRIBUT PRONOMINAL,numit DATIV POSESIV.

Verbul


DEFINITIE: Parte de vorbire flexibila.Exprima actiuni,stari,fenomene naturale.

CATEGORII  GRAMATICALE: Diateza,mod,timp,persoana,numar.

SE ANALIZEAZA: Fel,diateza,tranzitivitate,conjugare,mod,timp,persoana,numar.

Clasificare:

-VERBE PREDICATIVE pot forma predicat verbal : a citi, a scrie, a merge, a zice.

-VERBE NEPREDICATIVE nu pot forma singure predicat verbal:

I. VERBE COPULATIVE intra in structura predicatului nominal:

a deveni, a fi, a parea, a arata, a se face, a se preface, a iesi, a ajunge, a ramane, a insemna;

II. VERBE AUXILIARE ajuta la formarea timpurilor si modurilor compuse:

Verbul A FI ajuta la formarea timpurilor si modurilor :

-infinitiv perfect : a fi citit;

-viitor anterior : voi fi citit;

-conjunctiv perfect : sa fi citit;

-conditional optativ perfect: as fi citit;

-diateza pasiva : Cartea sa fie citita de cineva.

Verbul A AVEA ajuta la formarea timpurilor si a modurilor :

-perfect compus: am citit, ai citit;

-viitor popular: am sa citesc, ai sa citesti;

-conditional optativ,perfect,prezent: as citi, ai citi, ar citi, ar fi citit.

Verbul A VREA ajuta la formarea timpului viitor:

-viitor: voi citi,vei citi,va citi;

-viitor anterior: voi fi citit, vei fi citit.

VERBE TRANZITIVE - accepta complementul direct : a intreba, a spune (pe cineva, ceva);

VERBE INTRANZITIVE - nu accepta complementul direct : a se teme (de ceva);

VERBE PERSONALE - pot avea forme pentru toate persoanele : a canta, a vorbi, a intreba;

VERBE IMPERSONALE (ca sens) si UNIPERSONALE (ca forma) - au forma doar pentru persoana a III-a, numarul singular: trebuie , ploua, ninge, tuna, se lumineaza, se intuneca.

LOCUTIUNI VERBALE - grupuri stabile de cuvinte cu sens unitar,au inteles si functiile unui verb: a-si da seama, a-si aduce aminte, a baga de seama, a o lua la sanatoasa, a sta de veghe.